GCBlog 2

GCBlog 2: Massaschadeclaims & Bestuur vertelt

19 februari 2025 / Ileen Kuizenga, Grytsje Veenstra, Esmee Vonk en Myra Stroeven/ Studenten Rijksuniversiteit Groningen

Massaschadeclaims

Geschreven door: Ileen Kuizenga, Grytsje Veenstra, Esmee Vonk en Myra Stroeven

Inleiding
De tweede editie van het GCB zal gaan over het thema ‘Massaschadeclaims’. Een massaschadeclaim wordt ingesteld door een vereniging of stichting ten behoeve van een groot aantal gedupeerden die dezelfde schade hebben geleden. De wet op basis waarvan een massaclaim kan worden ingesteld, genaamd de WAMCA, is in werking getreden op 1 januari 2020. Voorheen kon ook een collectieve procedure worden gestart via artikel 3:305a BW (oud), maar was het niet mogelijk om collectief schadevergoeding te eisen. Met de inwerkingtreding van de WAMCA is dit artikel zodanig gewijzigd dat artikel 3:305a BW nu op zichzelf wel een grond biedt voor het collectief vorderen van schadevergoeding. In deze blog willen wij alvast een klein voorproefje geven door in het kort iets te vertellen over massaschadeclaims.

Ontvankelijkheid
De WAMCA brengt met zich dat voor het instellen van een massaclaim voldaan moet zijn aan de zogenaamde ‘representativiteitseis’. Deze eis houdt in dat de claimorganisatie die namens de gedupeerden de claim instelt, voldoende representatief moet zijn en daarbij beschikt over voldoende relevante expertise. Naast deze representativiteitseis bestaat er ook een overlegverplichting voor de belangenorganisatie. De overlegverplichting betreft mede de ontvankelijkheid van de claimorganisatie in haar vorderingen. De organisatie is pas ontvankelijk indien zij heeft gepoogd om in overleg met de verwerende partij te komen tot een gewenste uitkomst.

Niet alleen de overlegverplichting is van invloed op de ontvankelijkheid van de belangenorganisatie. Een vordering onder de WAMCA dient daarvoor ook een voldoende nauwe band te hebben met een Nederlands rechtsgebied, volgend uit artikel 3:305a lid 3 sub b BW. Hiervan is sprake als:

  • De meerderheid van de potentiële eisers in Nederland woont; of

  • De verweerder zijn woonplaats in Nederland heeft en uit omstandigheden blijkt dat er een voldoende nauwe band bestaat met het Nederlandse rechtsgebied; of 

  • De schade veroorzakende gebeurtenis in Nederland plaatsvond.

Voordelen en voorbeelden van massaschadeclaims
Voordelen van het instellen van een massaschadeclaim ten opzichte van een zelfstandige procedure zijn: een sterkere juridische positie, meer kans op succes door de gezamenlijke inspanning, lagere kosten per persoon en toegang tot betere middelen zoals gespecialiseerde advocaten.  

Er zijn verschillende collectieve acties ingesteld sinds de inwerkingtreding van de WAMCA in 2020. Neem bijvoorbeeld de TikTok zaak die in 2021 werd ingediend, waarin mensen opkwamen tegen TikTok, omdat ze vonden dat onder andere hun privacy werd geschonden. Of de zaak tegen Vattenfall die in 2022 werd ingediend, waarin de stichting opkwam tegen jarenlange financiële wanpraktijken door Vattenfall. De zaak van Greenpeace tegen de Nederlandse staat die in 2023 werd ingediend, waarin de staat verantwoordelijk werd geacht voor de falende stikstof aanpak. En ten slotte de recentst aangebrachte zaak van de stichting Donorkind tegen gedaagde, de man, die over een spermadonor gaat die door leugens en valse voorwendselen verbonden is aan honderden families wereldwijd. 

Hoe ziet de WAMCA-procedure eruit?
De dagvaarding wordt in naam van een belangenorganisatie van een groep gedupeerde ingediend. Na het starten van de procedure, worden de volgende stappen verlopen. Allereerst wordt er een vordering ingesteld door de belangenorganisatie. Deze wordt openbaar gemaakt in het openbare register. Hierdoor krijgen andere belangenorganisaties de mogelijkheid ook een vordering in te stellen over dezelfde feiten en gebeurtenissen. Na drie maanden toets de rechter de ontvankelijkheidscriteria van de vordering. Als er aan deze criteria is voldaan, dan wordt er een belangenbehartiger (EB) aangewezen. De EB voert als enige de proceshandelingen uit. Hierna volgt de mogelijkheid voor de deelnemers om uit de procedure te stappen als ze dat willen, dit is de opt-out mogelijkheid. Deze periode is minstens een maand. Daarna vindt er een inhoudelijke behandeling bij de rechtbank plaats, hierin wordt de aansprakelijkheid van de gedaagde vastgesteld. 

Vervolgens is er een poging tot schikking tussen de eisende partij en de gedaagde. Indien er een schikking tot stand komt is er een tweede mogelijkheid om uit de procedure te stappen. Als er geen schikking tot stand komt, beslist de rechter op de vordering van de belanghebbenden.

De partijen die gebonden zijn aan de uitspraak van de rechter, zijn de belangenorganisaties(s), de verweerder(s) en de belanghebbenden die niet binnen de periode gebruik hebben gemaakt van de opt-outmogelijkheid. 


Bestuur vertelt

Sophie Hulsbergen
Functie: Praeses 

Mijn naam is Sophie en ik vervul dit jaar de leukste functie binnen het bestuur, namelijk die van praeses! Als praeses heb je met name een hele algemene functie. Het is voornamelijk je taak om overzicht te houden op wat er allemaal speelt binnen de vereniging en binnen het bestuur. Als praeses ben je ook grotendeels afhankelijk van het functioneren van je mede-bestuursgenoten. Als je ziet dat het ergens niet lekker loopt of er gewoon wat extra handjes nodig zijn, spring je als praeses bij. Hierdoor is het een hele dynamische functie. Het is daarbij belangrijk dat je goed het overzicht weet te houden en assertiviteit toont. 


Naast deze algemene taak, zit je als praeses de wekelijkse bestuursvergadering voor. Hierbij zorg je ervoor dat de agenda gemaakt is en dat alle belangrijke punten aanbod komen in de vergadering. Daarnaast ben je ook de voorzitter van de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering.

Verder maakt de praeses deel uit van ieder overleg waarbij het belang van de vereniging behartigd dient te worden. Zo vindt er elke maand een overleg plaats tussen alle voorzitters van de rechtenverenigingen en de studentassessor van de Universiteit. Ook onderhoudt de praeses het contact met de universiteit, in het bijzonder met de heer Koerts.

Daarnaast is het belangrijk dat je het leuk vindt om voor groepen te spreken. Zo is het namelijk aan de praeses om elke ledenborrel een praatje te houden bovenop de bar. Ook is het gebruikelijk dat de praeses op elk evenement van Diephuis afsluiten met een dankwoord. Ik heb ervoor gekozen om een bestuursjaar te gaan doen, omdat het mij een leuke uitdaging leek om een jaar lang verantwoordelijk te zijn voor al het reilen en zeilen binnen een vereniging. In eerste instantie natuurlijk erg spannend, want je hebt geen idee hoe het allemaal werkt, maar al snel merk je dat het allemaal heel goed te doen is. Je hebt dagelijks contact met je bestuursgenoten en samen zorg je dat alles op rolletjes loopt. Aangezien het een studievereniging is, wordt er rekening gehouden met tentamens en werk, waardoor het goed te combineren valt.

Het is erg leerzaam om overzicht te houden op alle commissies en evenementen die Diephuis rijk is. Je leert veel van de samenwerking binnen het bestuur, de communicatie naar elkaar en naar buiten toe en het dragen van een grote verantwoordelijkheid. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon heel gezellig. Verder is het ook heel goed voor je netwerk. Je komt op veel kantoren en komt daardoor veel in contact met advocaten. Ik zou het iedereen aanraden.

Mocht je na het lezen van dit verhaal net zo enthousiast zijn geworden over de rol van praeses als ik dat een jaar geleden was, schroom dan vooral niet om contact met mij op te nemen. Wil je meer over de functie van Sophie? Neem contact op via preases@diephuis.nl of via +31 6 26 23 20 76


Anna Oudemans

Functie: Abactis 

Als abactis ben je de secretaris van het bestuur. Je hebt een zeer veelzijdig takenpakket. De taken die je hebt zijn denk ik ook heel erg afhankelijk van de samenstelling van je bestuur. De hoofdtaken van de abactis zijn: notuleren van bestuursvergaderingen, het beheren van de ledenadministratie, het onderhouden van de website en social media-accounts en het schrijven van de maandelijkse ledenmail.

Een groot deel van je takenpakket bestaat uit de promotie van evenementen. De commissies zijn in principe zelf verantwoordelijk voor de posters en/of bekendmaking filmpjes die bij een evenement horen. Mocht de commissie er niet uitkomen, dan spring je bij. Jij bent vervolgens het eindstation; je controleert of de posters voldoen aan de huisstijl en of er geen rare dingen op staan. Vervolgens zet je de poster online.

Je werkt ook heel nauw samen met de GCB-commissie. De GCB-commissie zorgt voor de inhoud van de GCB en de opmaak van het blad. Omdat dit behoorlijk veel werk is, ondersteun je de GCB-commissie waar nodig met het opmaken en in elkaar zetten van het blad.

De ledenadministratie bestaat vooral uit het bijhouden van het aantal leden en het beheren van evenementen. Wanneer een lid zich uitschrijft, ben jij ervoor verantwoordelijk dat dit goed gebeurt. Andersom geldt dat wanneer er nieuwe leden zijn, je dit verwerkt zodat de nieuwe leden ook de mails ontvangen. Dit is de maandelijkse ledenmail, maar bijvoorbeeld ook mails gesponsorde mails vanuit kantoren. Over dit laatste heb je nauw contact met de commissaris extern. Wanneer een kantoor een mail wil afnemen, laat de commissaris extern dit aan jou weten en moet je een mail opstellen voor het kantoor, die je na goedkeuring door het kantoor naar de leden kan sturen. Ook beheer je de aanmeldingen voor de evenementen en stel je facturen op indien er iets betaald wordt door de leden, zoals contributie of de toegangsprijs van een evenement.

Naast deze taken ondersteun ik ook mijn bestuursgenoten. De meeste taken pakken wij samen als bestuur op. We denken samen na over de dingen die geregeld moeten worden en verdelen vervolgens de taken. Hierover hebben we dagelijks contact. We houden daarbij ook goed rekening met de activiteiten die iemand naast het bestuur nog heeft, zoals studie en werk. Op die manier proberen we het voor iedereen werkzaam te maken.

Ik denk dat deze functie heel goed bij mij past omdat ik graag dingen regel. Ik onderneem graag dingen wanneer er iets moet gebeuren en vind het fijn om gestructureerd te werken. Dat is denk wel een essentiële eigenschap voor een abactis, omdat je soms het overzicht even kwijt kan raken. Je hebt niet zoals bijvoorbeeld de commissaris extern voornamelijk maar contact met kantoren. Je hebt in dat opzicht soms best een dynamisch takenpakket. De taken die je hebt, zijn in ieder geval niet eenzijdig te noemen!

Van tevoren dacht ik dat je als abactis ook heel creatief moest zijn. Ik ben dat totaal niet en ik dacht daarom dat de functie van abactis niet geschikt voor mij was. Inmiddels ben ik erachter dat je echt niet creatief hoeft te zijn. Het maken van posters gaat inmiddels helemaal vanzelf. Ook het programma InDesign heb je zo onder de knie. Daar komt bij dat de posters bijna allemaal gemaakt worden door de commissies, net zoals de bekendmakingfilmpjes.

Hoeveel tijd ik kwijt ben aan mijn bestuurstaken, hangt erg af van de periode. Nu in februari zijn is het wat betreft evenementen weer even wat drukker. Dat merk ik ook heel erg mijn taken. Nu richting het einde van het bestuursjaar is er veel om te regelen en ook veel om te promoten zoals kantoorbezoeken. Ik ben ontzettend blij dat ik de kans heb gekregen om abactis bij Diephuis te mogen zijn en raad het ook echt iedereen aan!
Wil je meer weten over de functie van Anna? Neem contact op via abactis@diephuis.nl of via + 31 6 15 16 08 70



Mees Houwerzijl

Functie: Fiscus 

Mijn naam is Mees Houwerzijl en ik bekleed de functie van fiscus binnen het 36e bestuur van Diephuis. We zijn inmiddels alweer een aantal maanden onderweg in het nieuwe studiejaar en ik zal kort even uitleggen wat mijn functie eigenlijk inhoudt. Als fiscus houd ik mij allereerst bezig met de verantwoordelijkheden die wij als vereniging hebben ten aanzien van de overheid. Naast de belastingtechnische werkzaamheden ontferm ik mij tevens over de boekhouding van Diephuis. Verder zet ik mij ook in bij de verscheidene taken die voorafgaand aan een activiteit om de hoek komen kijken. Zo ben ik bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de begrotingen die wij in de aanloop naar een evenement op moeten stellen. Hier komt gelijk een stukje verbindendheid kijken, wat een mooie bijkomstigheid is van mijn functie, naast alle boekhoudkundige verantwoordelijkheden. Het opstellen van de begrotingen doe ik namelijk in samenspraak met de penningmeesters van onze brede scala aan commissies. Dit is in mijn ogen zeer waardevol omdat wij als bestuur de commissies de ruimte willen geven om zelf met ideeën en mogelijkheden te komen. Daarnaast is het natuurlijk erg mooi om samen als vereniging iets moois neer te zetten. 


Naast deze drie hoofdfuncties houd ik mij ook bezig met de algemene taken die wij als bestuur vervullen. Zo overleggen wij wekelijks over de gang van zaken binnen de vereniging, waar we elkaar voorzien van advies en kritische vragen. Door deze gemoedelijke samenwerking en het fijne onderlinge contact houd ik mij naast mijn eigen verantwoordelijkheden ook bezig met functieoverstijgende taken. Dit maakt het bestuursjaar erg divers en uitermate leerzaam. Ten slotte is een veilige en gezellige sfeer immens belangrijk voor een studievereniging.

Wil je meer weten over de functie van Mees? Neemt contact op via fiscus@diephuis.nl of via +31 6 28 88 45 04 



Veerle Geboers

Functie: Commissaris intern 

Mijn naam is Veerle Geboers en dit jaar vervul ik de rol van Commissaris intern bij Diephuis. Als commissaris intern ben je het aanspreekpunt voor (actieve) leden en communiceer je de algemeen te regelen zaken met de commissies. Achter de schermen houd je je bezig met het organiseren van evenementen voor de actieve leden en houd je in de gaten of alles op de goede manier verloopt, of de deadlines gehaald worden en je de algemene sfeer binnen de vereniging gezellig houdt. Het vervullen van een bestuursrol neemt uiteraard enige tijd in beslag, maar niet dusdanig veel dat de studie eronder lijdt. Het is erg goed te combineren met een master. Als bestuurder van een vereniging heb je veel verantwoordelijkheid en daarom zijn ‘soft skills’ erg belangrijk, met name communicatie en transparantie. Deze twee heb ik dan ook sterk ontwikkeld gedurende het jaar. 

Naast mijn rol als bestuurslid heb ik ook de verantwoordelijkheden als vertrouwenspersoon op mij genomen. Op deze manier hopen wij als bestuur een laagdrempelige en toegankelijke optie te bieden voor studenten die onaangename persoonlijke omstandigheden ervaren. Ik wil dan ook van deze gelegenheid gebruikmaken om mensen op het hart te drukken dat zij er niet alleen voorstaan en er altijd een vertrouwelijk gesprek mogelijk is. Op onze website zijn mijn contactgegevens (en het vertrouwenspersoonprotocol) te vinden, maar het is ook mogelijk om mij in levenden lijve even aan te schieten.  Mocht de rol van commissaris intern jou nou ook aanspreken, ben ik altijd te porren voor een praatje en een koffietje!


Wil je meer weten over de functie van Veerle? Neem contact op via intern@diephuis.nl of via +31 6 29 87 06 52



Sjoerd Horstmanshoff

Functie: Commissaris extern 

Als commissaris extern ben je het aanspreekpunt binnen het bestuur voor de advocatenkantoren en gerechtelijke instanties. Na een drukke zomer waarin alle acquisitiegesprekken bij de kantoren staan gepland, komt mijn dagelijkse taak neer op het uitvoeren van de sponsorovereenkomsten. Dit betekent dat ik dagelijks contact heb met de recruiters van advocatenkantoren om kantoorbezoeken en andere evenementen zoals het congres, de lunch en het diner af te stemmen. Naast mijn contact met recruiters heb ik ook wekelijks contact met oud bestuurders om deze te laten deelnemen aan bijvoorbeeld de GPW en het congres.

Je leert vanuit de functie commissaris extern om een proactieve benadering aan te nemen en je creëert een formele gesprek vaardigheid. Je bent naar de advocatenkantoren toe het gezicht van de vereniging. Hierdoor leer je jezelf een volwassen houding aan en zet je altijd je beste beentje voor.

Wat ik het meeste waardeer aan de functie van commissaris extern is het inkijkje dat je krijgt binnen de advocatuur en de mogelijkheden die het biedt voor jezelf, maar ook voor onze leden om in contact te komen met het toekomstige werkveld. 
​​​​​​​
Wil je meer weten over de functie van Sjoerd? Neem contact op via extern@diephuis.nl of via +31 6 29 98 21 93